Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Η Μεγάλη Βδομάδα με μια ματιά

Η Μεγάλη Εβδομάδαείναι η εβδομάδα πριν το Πάσχα (από την Κυριακή των Βαϊων το βράδυ μέχρι το Μ.Σάββατο) και ονομάζεται «Μεγάλη», όχι γιατί έχει περισσότερες μέρες ή ώρες απότις άλλες εβδομάδες, αλλά γιατί τα γεγονότα όπου τελούνται και βιώνονται στουςΙερούς Ναούς είναι κοσμοσωτήρια για τον άνθρωπο!
Πώς βιώνεται ολειτουργικός χρόνος τη Μεγάλη εβδομάδα;
Η Εκκλησία, για να μπορέσουν όσο είναι δυνατόν περισσότεροιπιστοί να συμμετέχουν στις ακολουθίες, επέτρεψε από την αρχή της Μ. Εβδομάδας,να ψάλλεται το απόγευμα ο Όρθρος της επόμενης ημέρας. (π.χ. την Κυριακή των Βαϊων το βράδυψάλλεται ο Όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας).
Τι τελείται τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας;
Οι τέσσεριςπρώτες ημέρες μας προετοιμάζουν πνευματικά για το θείο δράμα και οι Ακολουθίεςονομάζονται «Ακολουθίες του Νυμφίου».


Μεγάλη Δευτέρα(Κυριακή Βαϊων βράδυ):
Την ΜεγάληΔευτέρα κυριαρχούν δύο γεγονότα:
α) Η ζωή τουΙωσήφ του 11ου γιού του Πατριάρχη Ιακώβ, του ονομαζόμενου Παγκάλου, δηλαδή τουωραίου στο σώμα και τη ψυχή. Ο Ιωσήφ προεικονίζει με την περιπέτειά του (πουπουλήθηκε σκλάβος στην Αίγυπτο) τον ίδιο τον Χριστό και το πάθος Του.
β) Το περιστατικότης άκαρπης συκιάς που ξέρανε ο Χριστός (Ματθ. 21, 18-22):
Συμβολίζει τηνΣυναγωγή των Εβραίων και γενικά την ζωή του Ισραηλιτικού λαού που ήταν άκαρποιαπό καλά έργα.

Μεγάλη Τρίτη(Μεγάλη Δευτέρα βράδυ):
Την Μεγάλη Τρίτηθυμόμαστε και ζούμε δύο παραβολές:
α) Των δέκαπαρθένων (Ματθ. 25,1-13) που μας διδάσκει να είμαστε έτοιμοι και γεμάτοι απόπίστη και φιλανθρωπία.
β) Των Ταλάντων(Ματθ. 25,14-30), που μας διδάσκει να είμαστε εργατικοί και πρέπει νακαλλιεργούμε και να αυξήσουμε τα πνευματικά μας χαρίσματα.

Μεγάλη Τετάρτη(Μεγάλη Τρίτη βράδυ):
Η Μεγάλη Τετάρτηείναι αφιερωμένη στην αμαρτωλή γυναίκα (Λουκ. 7,47), που μετανιωμένη άλειψε ταπόδια του Κυρίου με μύρο και συγχωρήθηκε για τα αμαρτήματά της, γιατί έδειξεμεγάλη αγάπη και πίστη στον Κύριο. Ψάλλεται το περίφημο τροπάριο (δοξαστικό)της Υμνογράφου Μοναχής Κασσιανής.

Μεγάλη Πέμπτη(Μεγάλη Τετάρτη βράδυ):
Την Μεγάλη Πέμπτηγιορτάζουμε 4 γεγονότα :
α) Τον ΙερόΝιπτήρα, το πλύσιμο δηλαδή των ποδιών των μαθητών από τον Κύριο, δείχνοντας γιατο ποια πρέπει να είναι η διακονία των πιστών στην Εκκλησία.
β) Τον ΜυστικόΔείπνο, δηλαδή την παράδοση του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας.
γ) Την Προσευχήτου Κυρίου, στο Όρος των Ελαιών και

δ) την Προδοσίατου Ιούδα, δηλαδή την αρχή του Πάθους του Κυρίου.

Μεγάλη Παρασκευή(Μεγάλη Πέμπτη βράδυ):
Την ΜεγάληΠαρασκευή έχουμε την Κορύφωση του θείου δράματος, τελείται η «Ακολουθία τωνΠαθών» και θυμόμαστε και βιώνουμε τα Σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου καιΘεού μας. Δηλαδή:
α) Τα πτυσίματα
β) τα μαστιγώματα
γ) τις κοροϊδίες
δ) τουςεξευτιλισμούς
ε) τα κτυπήματα
στ) το αγκάθινοστεφάνι και κυρίως την
ζ) Σταύρωση και
η) τον θάνατο τουΧριστού μας.

Μεγάλο Σάββατο(Μεγάλη Παρασκευή πρωϊ και βράδυ):
Το Μεγάλο Σάββατοτο πρωϊ γιορτάζουμε:
α) την Ταφή ΤουΚυρίου και
β) την Κάθοδο Τουστον Άδη, όπου κήρυξε σε όλους τους νεκρούς. Έτσι Μεγάλη Παρασκευή το πρωϊ (ημερολογιακά),τελούνται οι εξής ακολουθίες: Ακολουθία των Μεγάλες Ωρών και στις 12.00 τομεσημέρι της Αποκαθηλώσεως, δηλαδή την Ταφή Του Κυρίου από τον Ιωσήφ τονΑριμαθαίας και το Νικόδημο τον Φαρισαίο, μέλος του Μ. Συμβουλίου και κρυφόμαθητή του Κυρίου.
Την ΜεγάληΠαρασκευή το βράδυ (ημερολογιακά) ψάλλονται τα Εγκώμια και έχουμε την περιφοράτου Επιταφίου!

Κυριακή του Πάσχα(Μ. Σάββατο πρωϊ και νύχτα από τις 12.00 π.μ):
Το Μεγάλο Σάββατο(ημερολογιακά) το πρωϊ, έχουμε την λεγόμενη «1η Ανάσταση», δηλαδή το προανάκρουσματης Αναστάσεως που μεταδίδουν οι ύμνοι και της προσμονής της λυτρώσεως όλης τηςκτίσεως από την φθορά και τον θάνατο!
Το Μεγάλο Σάββατοστις 12.00 (δηλαδή ουσιαστικά την Κυριακή), έχουμε την ζωηφόρο Ανάσταση τουΚυρίου μας, την ήττα του θανάτου και της φθοράς και την αφή του Αγίου Φωτόςστον κόσμο από το Πανάγιο Τάφο.
Κυριακή του Πάσχαστις 11.00 π.μ. ή το απόγευμα, τελείται ο «Εσπερινός της Αγάπης», όπου σεπολλές γλώσσες διαβάζεται το Ιερό Ευαγγέλιο και διατρανώνεται παγκοσμίως η νίκητου θανάτου και η εποχή της Καινούριας Διαθήκης, της χαράς και της Αναστάσιμηςελπίδας.
Ποιο είναι τοβαθύτερο νόημα των Παθών και της Αναστάσεως για όλους εμάς τους Πίστους;
Οι πιστοίβιώνουμε τα πάθη και την ανάσταση του Χριστού συμμετέχοντας ενεργά σε αυτά με«συμπόρευση», «συσταύρωση» και «συνανάσταση»! Ο Χριστός με την θέληση του(εκουσίως), έπαθε και ανέστη για να σωθούμε όλοι εμείς! Αυτό σημαίνει ότι δενλυπούμαστε «μοιρολατρικά» για το Πάθος του, αλλά για τις δικές μας αμαρτίες καιαφού μετανοιώνουμε ειλικρινώς μπορούμε την αντικειμενική σωτηρία που χάραξε οΧριστός να την κάνουμε και υποκειμενική - προσωπική σωτηρία!

Αντώνης Χρήστου

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου