Αναδημοσιεύουμε το ακόλουθο άρθρο όχι μόνο για την
ιστορική του αξία, αλλά και γιατί όπως θα διαπιστώσετε η σύγχρονη
βορειοηπειρωτική κοινότητα έχει πολλά στοιχεία με αυτή την περίοδο της Ελλάδος.
Ξεχωρίζουμε τους πρόκριτους, την ευκολία με την οποία άλλαζαν φατρία (κόμμα)
και τον τοπικισμό.
1 - Οι πρόκριτοι που κατά κάποιο τρόπο συνεργάζονταν
με τους τούρκους, μπορούν να συγκριθούν με τους συμπατριώτες μας που υπηρετούσαν
το κομουνιστικό καθεστώς. Δεν διαφέρει σε τίποτα η προσπάθεια τους να πάρουν τη
νέα εξουσία άλλα και ο άδικος κάποιες φορες τρόπος που τους αντιμετωπίζουν οι άλλοι.
2- Όταν
αλλάζει κάποιος πολιτικό στρατόπεδο συνήθως
το κάνει από προσωπικό συμφέρον αλλά υπάρχουν και πολλοί άλλοι λόγοι. Οι παραμένοντες
τον θεωρούν σχεδόν προδότη και ποτέ δε μπαίνουν στη διαδικασία να σκεφτούν τη
δική τους ευθύνη ή των ταγών τους γιατί κάποιος φεύγει. Η πολιτική αντιπαλότητα τους κάνει να ξεχνούν
κοινούς εθνικούς αγώνες και με τη
μικρότερη ευκολία γίνονταν φίλοι με πρώην αντιπάλους.
3- Για τον
τοπικισμό γράψαμε αρκετές φορές και δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση
Ο χαρακτήρας των κομμάτων - φατριών κατά την περίοδο της Ελληνικής επανάστασης (1821-1826)
απο το http://www.istorikathemata.com
Πριν
διηγηθούμε την φατριαστική διαπάλη, η οποία
αρχίζει να εντείνεται και να κορυφώνεται το τρίτο έτος της επανάστασης ,
θα προσπαθήσουμε εν είδι εισαγωγής να αναλύσουμε και να εξηγήσουμε το
φαινόμενο, ώστε και ο αναγνώστης να μπορεί πιο εύκολα να παρακολουθήσει
τις Οβιδιακές πολιτικές μεταμορφώσεις των ηγετών της επανάστασης.
Η
προεπαναστατική κοινωνία στον Ελλαδικό χώρο είχε μια μακρά παράδοση
κοινοτισμού με τους κατά τόπους προκρίτους να ηγούνται πολιτικά των
χωρικών, να χειρίζονται τοπικά προβλήματα, να αντιπροσωπευουν την
κοινότητα τους στην Πύλη, να εισπράττουν τους φόρους ως ενοικιαστές. Το
στοιχείο της εκλογής των προκρίτων στην αρχή της χρονιάς ήταν εθιμικό
και διακοσμητικό, αφού χάρις την οικονομική τους επιφάνεια και το γόητρο
που απολάμβαναν στις τοπικές κοινωνίες τους τις περισσότερες φορές ήταν
ισόβιοι και το αξίωμα τους
το κληρονομούσαν τα παιδιά τους. Οι μετέπειτα οπλαρχηγοί της Επανάστασης
σε περίπτωση που δεν ήταν κλέφτες η αρματωλοί, λειτούργούσαν ως
προσωπική σωματοφυλακή ("κάποι") των προκρίτων, άρα ήταν υπό μια έννοια
υποτακτικοί τους.
Αυτή
η τάξη πραγμάτων ήταν μοιραίο να διασαλευτεί με το ξέσπασμα της
Επανάστασης και την αναρχία που συνήθως επακολουθεί. Αρχικά όλοι οι πρόχειροι οργανισμοί κεντρικής διοίκησης που συστήθηκαν
ελέγχονταν πλήρως από τους προκρίτους και τους Φαναριώτες (Μαυροκορδάτος,
Νέγρης κτλ), μια νέα
πολιτική δύναμη που αναδείχθηκε χάρις την εγγραματοσύνη της που αρχικά
στις πρώτες Εθνοσυνελεύσεις αποτέλεσε πολύτιμο πλεονέκτημα. Η πρώτη
ανοιχτή αμφισβήτηση των πρωτείων των προκρίτων ήρθε από τον Υψηλάντη και
τους Φιλικούς, αλλά αυτή σύντομα εξουδετερώθηκε όταν ο αδερφός του
απέτυχε στην εξέγερση του στις Παραδουνάβιες ηγεμονίες αλλά και επειδή ο
ίδιος ο Υψηλάντης εκ χαρακτήρος αποστρεφόταν τις έριδες και τις δολοπλοκίες. Η
δεύτερη αμφισβήτηση της εξουσίας των προκρίτων προήλθε
από τους οπλαρχηγούς, ειδικά μετά την συντριβή του Δράμαλη όταν το
γόητρο της Κυβέρνησης καταβαραθρώθηκε επειδή κατέφυγε στα πλοία όταν
φάνηκε ο κίνδυνος. Ταυτόχρονα η νεοσχηματιζόμενη φατρία των
"στρατιωτικών" (Κολοκοτρώνης, Πλαπούτας, Νικήτας Σταματελόπουλος,
Οδυσσέας Ανδρούτσος, Τσόκρης κτλ) μαζί με την Πελοποννησιακή Γερουσία
(πρόκριτοι Μαυρομιχαλαίοι κτλ) και τον Υψηλάντη (Φιλικοί) χάρις την σθεναρή τους στάση, είχαν αποσπάσει την
εμπιστοσύνη όλων των χωρικών και του απλού λαού. Συχνά οι οπλαρχηγοί
άρχισαν να μιλούν για "γοβέρνο μιλιτάρε" (στρατιωτική κυβέρνηση), ώστε
να διευθύνουν οι ίδιοι καταλληλότερα τον απελευθερωτικό Αγώνα.
Θεόδωρος Κολοκοτρώνης |
Πολλές μαρξιστικές γραφίδες που ασχολήθηκαν με την επανάσταση (Σταματόπουλος,
Βουρνάς) τονίζουν υπεραπλουστευτικά τον δήθεν "ταξικό χαρακτήρα" της διαμάχης αυτής. Οι
φτωχοί
δημοκρατικοί Αγωνιστές που μάχονται "για την ελευθερία και τα
δίκια του λαού" και οι πλούσιοι ολιγαρχικοί Τουρκο - κοτζαμπάσηδες, οι
καταπιεστές του λαού που καταπνίγουν τις ελευθερίες του. Το σχήμα είναι
αρκετά ελκυστικό αλλά είναι ολοφάνερο ότι απέχει από την σύνθετη Ιστορική πραγματικότητα, αφού
αδυνατεί να εκφράσει το κλίμα της εποχής, την ιδεολογία και τα
πραγματικά κίνητρα των πρωταγωνιστών. Πρώτα
- πρώτα σε καμία περίοδο της διαπάλης για την εξουσία δεν υφίσταται μια
φατρία - παράταξη με ταξική ομοιογένεια και συνείδηση. Τα πρόσωπα
αλλάζουν συνεχώς φατρία με την μεγαλύτερη πιθανή ευκολία, με τις παρατάξεις να
τους δέχονται χωρίς επιφυλάξεις. Σχετικά παραδείγματα είναι η ένταξη του
Φαναριώτη Θοδωρή Νέγρη στην φατρία των οπλαρχηγών μετά την
Εθνοσυνέλευση στο Άστρος και τον παραμερισμό του από τον Μαυροκορδάτο, η
αποδοχή του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη της προεδρίας του εκτελεστικού που
ελεγχόταν από τους προκρίτους αδιαφορώντας για τους όρκους που είχε
κάνει με τους στρατιωτικούς λίγους μήνες πριν, το εντυπωσιακό πέρασμα
του μεγαλοκοτζαμπάση της Καρύταινας Κανέλλου Δεληγιάννη στην φατρία των
Κολοκοτρωναίων, όταν έμεινε εκτός εξουσίας.
Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης |
Την ίδια διαδρομή ακολούθησαν οι μεγαλοκοτζαμπάσηδες Λόντος και Ζαίμης όταν η Κυβέρνηση παρά την προσφορά τους στον πρώτο εμφύλιο πόλεμο τους έθιξε αλλά και ορμώμενοι από τοπικιστικά ελατήρια, καθώς οι Στερεοελλαδίτες και οι νησιώτες ήλεγχαν την κυβέρνηση. Άλλο κλασσικό παράδειγμα είναι του γενναίου πολεμιστή και Φιλικού Αναγνωσταρά, ο οποίος αφού
Γρηγόριος Δίκαιος (Παπαφλέσσας) |
Κάποιοι μαρξιστές αποδίδουν τον χαρακτηρισμό "ολιγαρχικοί" στην φατρία των προκρίτων και "αποκαλούν "δημοκρατικούς" τους οπλαρχηγούς. Το πόσο "δημοκρατικός" είναι κάποιος ο οποίος (Νικηταράς ο "Τουρκοφάγος") θέλει να εγκαταστήσει στρατιωτική δικτατορία ("γοβέρνο μιλιτάρε"), η
Ιωάννης "Γενναίος" Κολοκοτρώνης |
Ένας άλλος ενδιαφέροντας πολιτικός διαχωρισμός που έτεμνε κάθετα την ταξική κοινωνική διαστρωμάτωση στην Επαναστατική Ελλάδα, ήταν ο έντονος τοπικισμός που οφειλόταν στην αντίληψη των περισσοτέρων Ελλήνων ότι Πατρίδα τους είναι η περιοχή που έζησαν όλη τους την ζωή
Πανούτσος Νοταράς |
2 comments:
Η ιστορία δεν είναι να μας ψυχαγωγεί αλλά να μας διδάσκει.
Δεν αφορά μόνον το παρελθόν αλλά κυρίως το παρόν και το μέλλον..
katholou sxolia edw...lipame...elpizw na min einai epidi den to diabasane to arthro!
elpizw i apousia sxoliwn na einai epidi to arthro tous ebale se skepseis
(an kai mesa mou bathia pisteyw den to diabasane)
sxolia blepoume mono otan einai na tsakothoume gia ypopsifiotites stis ekloges,i ama einai na brisoume o enas tin perioxi tou alou...i fili mas exei xasei ton dynamismo tis...krima!
alla apo tin ali ama den exoume ti na prosferoume pleon stin anthropotita kalitera na sbisoume...o ellinas xwreis stoxo den exei aksia
Δημοσίευση σχολίου