Κλάπηκε και καταστράφηκε ένα μέρος από
την εικονογραφία του Ονούφριου στο ναό της Αγίας Παρασκευής στο Ελμπασάν.
Αυτές τις
μέρες της αλλαγής του έτους, έχει κλαπεί και καταστραφεί σοβαρά δύο
φορές η εικονογραφία που έχει αγιογραφηθεί από τον Ονούφριο στο ναό της
Αγίας Παρασκευής στο Βλάσιο του Ελμπασάν. Αυτή η μικρή εκκλησία, και απλή
στην όψη, μονόκλιτη, με πρόναο δυτικά, αλλά μοναδικό όσο αφορά την αξία που
έχει αγιογραφήσει ο Ονούφριος το έτος 1554 ήταν πάντοτε ένα αντικείμενο
μελέτης, χημικών αναλύσεων, ερευνών και διάφορων επιστημονικών θεμάτων υπό
συζήτηση για την παραδοσιακή κληρονομιά. Είναι πολλές οι αναφορές και οι
εκδόσεις όπου συζητούνται οι αξίες και οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν από τον
Ονούφριο σ’ αυτήν την εκκλησία.
Αλλά αυτά
δεν έχουν καμία αξία για τους καταστροφείς και του ιερόσυλους κλέφτες αυτών των
ημερών, οι οποίοι με την ησυχία τους και χωρίς να ενοχληθούν καθόλου από τα
όργανα της τάξης συνεχίσουν το « έργο» τους της καταστροφής ενός
μοναδικού έργου πολιτισμικής κληρονομιάς.
Η πρώτη
προσπάθεια έγινε στις 30 Δεκεμβρίου και έχει διαπιστωθεί αργότερα από
τους κατοίκους του χωριού, οι οποίοι αμέσως έχουν ειδοποιήσει την αστυνομία,
την τοπική διεύθυνση των πολιτισμικών μνημείων και την Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη
Εκκλησία. Οι καταστροφές και οι αρπαγές που έχουν διαπιστωθεί είναι
σοβαρότατες. Οι ιερόσυλοι φαίνετε δεν ήταν ειδικοί στην αποκόλληση των
αγιογραφιών έχουν καταστρέψει την αγιογραφία με ερασιτεχνικά έργα
προσπαθώντας να το αποκολλήσουν αυτό από το τείχος.
Μεγάλα
τεμάχια από την θρυμματισμένη αγιογραφία βρίσκονταν κάτω, και άλλα έλλειπαν
εντελώς. Χωρίς να μπούμε σε λεπτομέρειες, οποίες θα είχαν αξία μόνο στους
εμπειρογνώμονες και τους αναστηλωτές, ο σκοπός τους ήταν να αποκολλήσουν το
κεφάλι των αγίων που ήταν περίπου πέντε και συμπεριλαμβανομένου εδώ και την
Αγία της εκκλησίας, της Αγίας Παρασκευής, η εικόνα της οποίας δεν υπάρχει πια.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε, ότι αντικείμενο αυτής της ιεροσυλίας, ήταν και η
επιγραφή στο επάνω μέρος του πέτρινου εικονοστασίου, το οποίο
δεν ήταν μόνο μέρος της τέχνης αυτού του ναού, αλλά και πηγή, πληροφοριών.
Μετά από
αυτές τις διαπιστώσεις ο ναός έκλεισε με καινούρια λουκέτα. Αλλά μία και η
αντίδραση των υπεύθυνων οργάνων ήταν σχεδόν ανύπαρκτη έκανε δημιούργησε ασφαλές
περιβάλλων ώστε οι κακοποιοί όχι περισσότερο από έξι μέρες μετά γύρω στης 4
Ιανουαρίου, πραγματοποίησαν την δεύτερη νέα καταστροφή και αυτή την φορά
επιτυχημένη παίρνοντας πια και άλλα μέρη από την αγιογραφία. Ανεξάρτητα αν αυτό
φαίνετε αδύνατων αλλά οι αγιογραφία του Ονούφριου συνεχίσει να λεηλατείται
συνεχώς και οι κακοποιοί, ιερόσυλοι, χωρίς να φοβούνται τα όργανα
της τάξης, οι οποίο είτε είναι ανίκανοι η μας κάνει να σκεφτόμαστε πως είναι
συνεργάτες τους, συνεχίσουν την νέα τους δουλειά, την αρπαγή των αγιογραφιών
στα ορθόδοξα μνημεία στην Αλβανία.
Φαίνετε πως
μία νέα περίοδος ξεκινά, αυτό της κλοπής των αγιογραφιών, αφού τελείωσαν και οι
συνεχείς λεηλασίες των εικόνων, εικονοστασίων, δεσποτικών θρόνων, αμβώνων, και
άλλα έργα τέχνης από το εσωτερικό των ναών από την περιοχή της Μουζακιάς,
Αργυροκάστρου, και Κορυτσάς κα. Όπως συνήθως βρισκόμαστε απέναντι από τα
αρμόδια όργανα για την νομική προστασία τους, στην πλήρη αρμοδιότητα των
οποίων βρίσκονταν και βρίσκονται, για να κάνουν το καθήκον τους.
Προσπαθώντας
τόσα χρόνια και διαμαρτυρόμενοι με διάφορους τρόπους εναντίων αυτών των
φαινομένων της καταστροφής τις πολιτισμικής μας κληρονομιάς, και απέναντι
στην ανικανότητα του κράτους για αν προστατεύει αλλά και την αδιαφορία
του οι οποία είναι ένα άλλο θέμα προς συζήτηση, η αφετηρία και η πρόγνωση
είναι ξεκάθαρη, θα χάσουμε εντελώς την χριστιανική πολιτισμική κληρονομιά,
οι οποία αποτελεί το μεγαλύτερο και το σημαντικότερο μέρος της
πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Τέλος μπορούμε νε κάνουμε την ερώτηση, σε ποιόν
ενδιαφέρει μία πολιτισμική κληρονομιά με καταστραμμένες αξίες της ορθόδοξης
εκκλησιαστικής τέχνης, οι οποίες συνεχίσουν να υποκύπτουν στα συνεχή
γεγονότα σαν αυτό που προαναφέραμε.
Αρχιτέκτονας αναστηλωτής , Γκενθιάν Στρατομπέρδα.
Σχόλιο από http://www.ortodoksikoritsa.com/:
Θα επικεντρωθούμε σε τρία σημεία, το
πρώτο είναι ότι αυτοί οι ιερόσυλοι ήταν ερασιτέχνες, πράγμα το οποίο δείχνει
πως δεν γνώρισαν την πραγματική αξία των αγιογραφιών, και από τη φαίνετε
δεν σκόπευαν στο οικονομικό κέρδος αλλά ήθελαν αν το κάνουν να φαίνετε πως
σκόπευαν σ’ αυτό.
Το δεύτερο είναι ότι πήραν και την
επιγραφή που ήταν πηγή πληροφοριών, γεγονός που δείχνει ότι η καταστροφή
είχε ως στόχο την εξαφάνιση των ιστορικών και αρχαιολογικών στοιχείων. Οι
αγιογραφίες αλλά και επιγραφή είναι ιστορικά στοιχεία που δείχνουν την
καταγωγή του λαού, την γλώσσα που μιλούσε, το πολιτισμό τους κ.α.
Το τρίτο (προσπερνώντας το γεγονός
ότι τα αρμόδια όργανα και τα όργανα της τάξης είναι σκόπιμος αδιάφορες
γιατί πληρώνονται από εξτρεμιστές αντι- ορθοδόξους) είναι η
απάντηση πάνω στο ερώτημα που θέτει στο τέλος ο συγγραφέας.
Η καταστροφή της χριστιανικής
ορθόδοξης κληρονομιάς στην Αλβανία συμφέρει στου Νεότουρκους εθνικιστές της
Ερυθρόμαυρης Συμμαχίας (γιατί αυτό το είδος επίθεσης ήταν μοναδικό, συνέβη
πρώτη φορά, και μετά τις δηλώσεις τους). Ενδιαφέρει στους εξτρεμιστικούς
κύκλους αραβοποίησης αυτής της χώρας που με ποικίλες μεθόδους, (το 97
κατέστρεψαν τις αγιογραφίες από τον ναό του Αγίου Νικολάου στην Μοσχόπολη αφού
είχαν πάρει άδεια από τα στρατόπεδα που εκπαιδεύονταν για το πόλεμο εναντίων
της Σερβίας) τώρα με σχολεία και προετοιμασία μισθοφόρων όλων των ειδών.
Επίσης συμφέρει και στην εξωτερική
πολιτική της Τουρκίας, η οποία θέλει μία χώρα καθαρά ισλαμική όπου δεν θα
υπάρχουν ιστορικά ίχνη του χριστιανισμού, έτσι όταν ενταχθεί η χώρα στην ΕΕ θα
έχει μία γέφυρα να στηριχθεί ως ισλαμική χώρα. Μάλιστα μπορούμε να πούμε
πως και ο Ε Χότζα υπηρέτησε κατά το καλύτερο τρόπο το σκοπό αυτό, γιατί η
ισλαμική πολιτισμική κληρονομιά οι οποία καταστράφηκε ήταν μηδαμινή σε σύγκριση
με την χριστιανική η οποία έκανε μοναδική όλη την νότια Αλβανία.
Η είδηση όπως μπορεί εύκολα να το
διαπιστώσετε δόθηκε μόνο από μερικά μέσα και φυσικά όχι από το εθνικιστικά και
αντι-ορθόδοξα μέσα όπως το Top-Channel και BallkanËeb που σίγουρα χαίρονται και επιδιώκουν αυτά τα γεγονότα.
2 comments:
http://aftonomi.gr/politiki/item/952-ntropi-oi-ellines-ypourgoi-tis-kybernisis-mperisa-kriboun-tin-katagogi-tous.html
anarthsteto an mporeite san arthro
Τα παιδία παίζει...
Σιγά το κατόρθωμα αδερφέ!
Το ελληνισμό δεν τον έχουμε για να τον γράφουμε στα CV αλλά να τον υπηρετούμε
είμαστε σίγουροι πως ο Ξέρρας και ο Τάβος θα λέγανε στους αρθογράφους: Εμείς δεν εγκαταλείψαμε την πατρίδα, μένουμε εδώ, τα παιδιά μας πάνε στα ελληνικά σχολεία της βορείου ηπείρου και δεν πουλάμε πατριωτισμό από την Αθήνα ή από τα Γιάννενα…
Μιας και το έφερε η κουβέντα πάντως και άσχετα με την προσφορά του ελληνισμού που είναι υποκειμενική για τον καθένα υπάρχει μια διαφορά μεταξύ των δύο. Ο Ξέρας, δεν ξέρουμε αν ζημιώνει η προσφέρει στον ελληνισμό αλλά δεν μπορείς να αρνηθείς πως είναι ταυτισμένος με αυτόν, συμμετέχει στις εθνικές και θρησκευτικές γιορτές, το FB είναι στα ελληνικά, τσάμηδες και kuqezi ζητούν την απομάκρυνση του κ.α κ.α. Ούτε ο Τάβος μπορεί να κρύψει την ελληνική του καταγωγή, απλά προσπαθεί να μιμηθεί τον Αναστάση Αγγελή και Σπύρο Πέτση για να μην πούμε να τους περάσει γιατί αυτοί δεν θυμόμαστε να πήραν αλβανικές πατριωτικές πρωτοβουλίες όπως ο Τάβος για τα βιβλία και τα 100 χρόνια «ανεξαρτησίας»
Δημοσίευση σχολίου