Δευτέρα 7 Ιανουαρίου 2013

"Οιδίπους Τύραννος" στα Τίρανα

Με τον Οιδίποδα του Σοφοκλή υποδέχεται το 2013 το Εθνικό Θέατρο Αλβανίας

Με την τραγωδία του Σοφοκλή "Οιδίπους Τύραννος" ανοίγει η αυλαία του Εθνικού Θεάτρου της Αλβανίας για το 2013. Οι παραστάσεις θα ξεκινήσουν στα τέλη Φεβρουαρίου, σε συνεργασία με το Εθνικό Θέταρο Πρίστινας, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Ιλίρ Μπόλσκι.

Η συμβολή του Εθνικού Θεάτρου Πρίστινας στην παράσταση αφορά τα σκηνικά και τα κοστούμια, ενώ όλοι οι ηθοποιοί προέρχονται από τις τάξεις του Εθνικού Θεάτρου Αλβανίας.


Πριν από μερικές ημέρες, το Εθνικό Θέατρο Αλβανίας πραγματοποίησε οντισιόν αναζητώντας νεαρούς ηθοποιούς για να λάβουν μέρος στην περίφημη αυτή τραγωδία του Σοφοκλή.

Για τον σκηνοθέτη της παράστασης Ιλίρ Μπόλσκι το ανέβασμα μίας κλασσικής τραγωδίας αποτελεί πρόκληση, όπως χαρακτηριστικά είπε, υποσχόμενος μία φαντασμαγορική παράσταση.

   Σ.Π.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
 «Οἰδίπους Τύραννος»
Η τραγωδία «Οἰδίπους Τύραννος» είναι έργο του Σοφοκλή. Η χρονολογία συγγραφής του έργου θεωρείται άγνωστη. Εικάζεται ότι παρουσιάστηκε τελικά για πρώτη φόρα το 428 π.Χ. Πολλοί κριτικοί, συμπεριλαμβανομένου και του Αριστοτέλη, θεωρούν τον Οιδίποδα Τύραννο ως την κορυφαία τραγωδία που έχει γραφτεί ποτέ. Βασίζεται στο Θηβαϊκό δραματικό κύκλο ή κύκλο των Λαβδακιδών. Κεντρική ιδέα είναι η θέση πως ο άνθρωπος δεν μπορεί ποτέ να ξεφύγει από το πεπρωμένο του.

Ο Λάιος, βασιλιάς της Θήβας, είχε πάρει χρησμό πως το παιδί που θα γεννούσε με την Ιοκάστη θα σκότωνε τον πατέρα του και θα παντρευόταν τη μητέρα του. Έτσι, όταν ο γιος τους γεννήθηκε, τρύπησαν τα πόδια του και τον άφησαν έκθετο στον Κιθαιρώνα. Κάποιος βοσκός βρήκε το βρέφος, το έσωσε και το έδωσε σε άλλο βοσκό, που το παρέδωσε στον αφέντη του, τον βασιλιά της Κορίνθου. Αυτός το μεγάλωσε σαν παιδί του. Όταν ο Οιδίπους μεγάλωσε, αμφιβάλλοντας για την καταγωγή του, πήγε στο μαντείο των Δελφών, όπου πληροφορήθηκε πως υπήρχε χρησμός σύμφωνα με τον οποίο έμελλε να σκοτώσει τον πατέρα του και να παντρευτεί τη μητέρα του. Θέλοντας να αποφύγει την πραγματοποίηση του φοβερού αυτού χρησμού, δεν επέστρεψε στην Κόρινθο και σ' εκείνους που θεωρούσε γονείς του. Στον δρόμο του όμως συνάντησε και αμυνόμενος σκότωσε τον Λάιο, αγνοώντας πως είναι πατέρας του. Όταν έφτασε στη Θήβα, έλυσε το αίνιγμα της Σφίγγας και κέρδισε τη βασιλεία της πόλης, παίρνοντας την Ιοκάστη γυναίκα του και αποκτώντας μαζί της τέσσερα παιδιά. Τη Θήβα έπληξε όμως φοβερός λοιμός, υπεύθυνος για τον οποίο είναι ο δολοφόνος του Λαίου. Ο Οιδίπους αναλαμβάνει να τον βρει και να σώσει την πόλη. Στην πορεία αναζήτησης του δολοφόνου, ο ήρωας ανακαλύπτει ποιος είναι πραγματικά ο ίδιος. Όχι μόνο είναι ο φονιάς του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Ύστερα από την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίπους αυτοτυφλώνεται, εκλιπαρώντας για εξορία και ανησυχώντας για την τύχη των παιδιών του.

3 comments:

Ανώνυμος είπε...

Προσθέτοντας, κατά πάγια τακτική, στο έργο και μια "αλβανική πινελιά". Στα κουστούμια; στη μουσική; στη σκηνοθετική ματιά; σε όλα μαζί; Μένει να δούμε...

Ανώνυμος είπε...

Αφου παιζουν αρχαια ελληνηκη τραγωδια σημαινει οτι αρεσει η ΕΛΛΗΝΗΚΗ ΤΕΧΝΗ στους αλβανους και οτι θαυμαζουν την ανωτεροτητα του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ .Αντιθετα ο γειτονας λαός τι εχει να επειδιξει ποια τεχνη και ποια πολιτιστικη κληρονομιά ανταξια θαυμασμου των προγονων μας.

Ανώνυμος είπε...

Αλβανόπους Τίρανος!!!!

Δημοσίευση σχολίου