Δεν μας έφταναν οι Τσάμηδες άρχισαν και οι Λάμπηδες!
Σε μια προκλητικότατη ενέργεια απέναντι στην Εθνική Ελληνική Μειονότητα και του ελληνισμού γενικότερα, προβαίνει η αλβανική «πατριωτική» οργάνωση «Laberia» που αποφάσισε να τιμήσει τον «ηρωισμό» του οθωμανικού στρατού, που με τη συνεργασία και κάποιων μουσουλμάνων αλβανών από την περιοχή της λιαμπουριάς, κατέπνιξε την επανάσταση του 1878, που είχε σαν αποτέλεσμα τον αφανισμό ενός χριστιανικού χωριού, δίπλα από την πόλη των Αγίων Σαράντα του Λυκουρσίου.
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥΡΣΙΟΥ
Τον Απρίλιο του 1877, η Ρωσία κήρυξε τον πόλεμο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Τότε οι αλύτρωτοι ρωμιοί, κυρίως της Θεσσαλίας, της Ηπείρου και της Κρήτης, το είδαν ως μοναδική ευκαιρία για την ελευθερία τους. Μετά τη λήξη του Ρώσο-Τουρκικού πολέμου όμως, η Κυβέρνηση της ελευθέρας Ελλάδος, που περιορίζονταν τότε στην Στερεά Ελλάδα και την Πελοπόννησο, εκτίμηση πως δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν. Ωστόσο κάποιοι ανυπότακτη αξιωματικοί, χωρίς να έχουν τη στήριξη της κυβέρνησης της ελεύθερης Ελλάδος, αρνήθηκαν να υποχωρήσουν. Ένας από τους πυρήνες των επαναστατών συγκεντρώθηκε το 1878 στο κάστρου του Λυκουρσίου, 2 χλμ έξω από την πόλη των Αγίων Σαράντα, που τότε δεν ήταν τίποτα άλλα από ένα λιμάνι, πάνω στα ερείπια της αρχαίας πόλης της Χαονίας Αγχιασμός. Στους επαναστάτες του Λυκουρσίου που προέρχονταν κυρίως από τη Χειμάρρα το Βούρκο και άλλες περιοχές της Ηπείρου, είχε ενταχθεί και τάγμα εθελοντών από την Κέρκυρα, στην πλειοψηφία τους Ηπειρώτες που είχαν δραπετεύσει στην Κέρκυρα για να γλυτώσουν τις διώξεις των Οθωμανών. Εκτός από το στρατηγικό κάστρο του Λυκουρσίου οι επαναστάτες, είχαν καταλάβει την περιοχή του Βούρκου, το λιμάνι των Αγίων Σαράντα, τον Άγιο Γεώργιο (Τσούκας) και άλλες περιοχές. Σε λίγες μέρες όμως τα οθωμανικά στρατεύματα που είχαν επιστρατεύσει ακόμα και το ναυτικό τους, κατέπνιξαν την επανάσταση ενώ κατάσφαξαν και κατέστρεψαν εξ’ ολοκλήρου το Ελληνικό χωριό του Λυκουρσίου.
Η ΕΚΔΟΧΗ ΤΩΝ ΛΑΜΠΗΔΩΝ
Η οργάνωση «Laberia», έγινε ευρύτερα γνωστή στην Αλβανία από τις εθνικιστικές της στάσεις, όπως στην υπόθεση της απογραφής πληθυσμού αλλά και με τις κινητοποιήσεις εναντίων του Δήμαρχου Χειμάρρας Βασίλη Μπολάνου.
Την μάχη του Λυκουρσίου - παραμορφώνοντας την ιστορία - την παρουσιάζουν ως μια ελληνοαλβανική σύρραξη στην οποία νίκησαν οι αλβανοί και έριξαν τους έλληνες στη θάλασσα... Από τους αλβανούς που είχαν ενταχθεί στον οθωμανικό στρατό, στη φοβερή μάχη του Λυκουρσίου, είχαν σκοτωθεί 56 λάμπηδες για τους οποίους γράφτηκαν και αρκετά τραγούδια που τραγουδιούνται ακόμα και σήμερα στην περιοχή τους και το Λαζαράτι Αργυροκάστρου που επίσης συμμετείχε σε αυτόν τον πόλεμο.
Η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ
Το 1878, όχι μόνο δεν υπήρχε αλβανικό κράτος, δεν υπήρχε καν αλβανική συνείδηση. Υπήρχε μία δειλή κίνηση αλβανικής «αναγέννησης» από αλβανόφωνες χριστιανούς ενώ το 60-70% των μουσουλμάνων από το σύνολο των αλβανόφωνων ήταν «αναπαυμένοι» στα ωφέλει που τους παρείχε η «πύλη». Μόλις το 1887 (εννέα χρόνια μετά την επανάσταση του Λυκουρσίου), άνοιξε το πρώτο αλβανικό σχολείο στην Κορυτσά. Στον πόλεμο του Λυκουρσίου λοιπόν είχαμε την επανάσταση του χριστιανικού πληθυσμού (αν δεν τους αρέσει του ελληνικού) της περιοχής, εναντίων των τούρκων κατακτητών και σε καμία περίπτωση μια ελληνοαλβανική σύρραξη όπως θέλουν να την παρουσιάσουν.
Οι Λάμπηδες που ωρύονται για την «αλβανικότητα» της Χειμάρρας, έρχονται και σε μία άλλη αντίφαση: Αν οι Χειμαρριώτες ήταν αλβανοί, τότε οι λαμπηδες δεν είναι αλβανοί αλλά τούρκοι αφού οι επαναστάτες του Λυκουρσίου που πολεμούσαν τους Τούρκους είχαν για καπεταναίους μεταξύ άλλων και τον Μιχάλη Σπυρομήλιο από τη Χειμάρρα, τον Γιώργιο Στεφάνη από το Κυπαρό και κάποιον Λάπα από την Πύλιουρη…
ΚΑΜΙΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ ΜΑΣ
Βορειοηπειρώτης, κάτοικος των Αγίων Σαράντα, επιτέθηκε φραστικά σε εκπρόσωπο του συλλόγου “Laberia”, λέγοντας του ότι «η ενέργεια σας είναι προκλητικότατη και απάνθρωπη …. έχουμε καταγραμμένους απόγονους των θυμάτων του Λυκουρσίου που επικεντρώνονται στο μειονοτικό χωριό της Τσούκας των Αγίων Σαράντα…. διαστρεβλώνετε την ιστορία παρουσιάζοντας τους θύτες ως θύματα…» Ο εκπρόσωπος της “Laberia” που για πρώτη φορά άκουγε αυτήν την εκδοχή, σαστίστηκε και του απάντησε πως «αυτή είναι η ιστορία που έγραψαν οι έλληνες ενώ εγώ αναγνωρίζω την αλβανική ιστορία». Πρόσθεσε ακόμα πως σκοπός τους είναι να τιμήσουν όλα τα θύματα του Λυκουρσίου και ότι κάλεσαν όλους τους συλλόγους, τα κόμματα και την εκκλησία και κανένας δεν τους μίλησε με αυτή τη γλώσσα…
Από όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η πρόσκληση τους έχει φτάσει πριν από μία εβδομάδα, σε πολιτικούς εκπροσώπους της ελληνικής μειονότητας και την ορθόδοξη εκκλησία. Απορίας άξιον είναι πως κανείς τους μέχρι σήμερα δεν αντέδρασε...
Είναι ένα θέμα που πιστεύουμε ότι πρέπει να απασχολήσει και το Ελληνικό Προξενείο Αργυροκάστρου, για να σταματήσει τουλάχιστον την συμμετοχή επίσημων εκπροσώπων του αλβανικού κράτους σε αυτήν την μακάβρια πραγματικά εκδήλωση.
Ερείπια του χωριού Λυκούρσι Στο βάθος ο κάμπος του Βούρκου |
Η πόλη των Αγίων Σαράντα όπως φαίνεται σήμερα από το Κάστρο του Λυκουρσίου |
Τον Απρίλιο του 1877, η Ρωσία κήρυξε τον πόλεμο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Τότε οι αλύτρωτοι ρωμιοί, κυρίως της Θεσσαλίας, της Ηπείρου και της Κρήτης, το είδαν ως μοναδική ευκαιρία για την ελευθερία τους. Μετά τη λήξη του Ρώσο-Τουρκικού πολέμου όμως, η Κυβέρνηση της ελευθέρας Ελλάδος, που περιορίζονταν τότε στην Στερεά Ελλάδα και την Πελοπόννησο, εκτίμηση πως δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν. Ωστόσο κάποιοι ανυπότακτη αξιωματικοί, χωρίς να έχουν τη στήριξη της κυβέρνησης της ελεύθερης Ελλάδος, αρνήθηκαν να υποχωρήσουν. Ένας από τους πυρήνες των επαναστατών συγκεντρώθηκε το 1878 στο κάστρου του Λυκουρσίου, 2 χλμ έξω από την πόλη των Αγίων Σαράντα, που τότε δεν ήταν τίποτα άλλα από ένα λιμάνι, πάνω στα ερείπια της αρχαίας πόλης της Χαονίας Αγχιασμός. Στους επαναστάτες του Λυκουρσίου που προέρχονταν κυρίως από τη Χειμάρρα το Βούρκο και άλλες περιοχές της Ηπείρου, είχε ενταχθεί και τάγμα εθελοντών από την Κέρκυρα, στην πλειοψηφία τους Ηπειρώτες που είχαν δραπετεύσει στην Κέρκυρα για να γλυτώσουν τις διώξεις των Οθωμανών. Εκτός από το στρατηγικό κάστρο του Λυκουρσίου οι επαναστάτες, είχαν καταλάβει την περιοχή του Βούρκου, το λιμάνι των Αγίων Σαράντα, τον Άγιο Γεώργιο (Τσούκας) και άλλες περιοχές. Σε λίγες μέρες όμως τα οθωμανικά στρατεύματα που είχαν επιστρατεύσει ακόμα και το ναυτικό τους, κατέπνιξαν την επανάσταση ενώ κατάσφαξαν και κατέστρεψαν εξ’ ολοκλήρου το Ελληνικό χωριό του Λυκουρσίου.
Από το κάστρο του Λυκουρσίου Στο βάθος δεξιά το νησί της Κέρκυρας |
Η οργάνωση «Laberia», έγινε ευρύτερα γνωστή στην Αλβανία από τις εθνικιστικές της στάσεις, όπως στην υπόθεση της απογραφής πληθυσμού αλλά και με τις κινητοποιήσεις εναντίων του Δήμαρχου Χειμάρρας Βασίλη Μπολάνου.
Την μάχη του Λυκουρσίου - παραμορφώνοντας την ιστορία - την παρουσιάζουν ως μια ελληνοαλβανική σύρραξη στην οποία νίκησαν οι αλβανοί και έριξαν τους έλληνες στη θάλασσα... Από τους αλβανούς που είχαν ενταχθεί στον οθωμανικό στρατό, στη φοβερή μάχη του Λυκουρσίου, είχαν σκοτωθεί 56 λάμπηδες για τους οποίους γράφτηκαν και αρκετά τραγούδια που τραγουδιούνται ακόμα και σήμερα στην περιοχή τους και το Λαζαράτι Αργυροκάστρου που επίσης συμμετείχε σε αυτόν τον πόλεμο.
Η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ
Το 1878, όχι μόνο δεν υπήρχε αλβανικό κράτος, δεν υπήρχε καν αλβανική συνείδηση. Υπήρχε μία δειλή κίνηση αλβανικής «αναγέννησης» από αλβανόφωνες χριστιανούς ενώ το 60-70% των μουσουλμάνων από το σύνολο των αλβανόφωνων ήταν «αναπαυμένοι» στα ωφέλει που τους παρείχε η «πύλη». Μόλις το 1887 (εννέα χρόνια μετά την επανάσταση του Λυκουρσίου), άνοιξε το πρώτο αλβανικό σχολείο στην Κορυτσά. Στον πόλεμο του Λυκουρσίου λοιπόν είχαμε την επανάσταση του χριστιανικού πληθυσμού (αν δεν τους αρέσει του ελληνικού) της περιοχής, εναντίων των τούρκων κατακτητών και σε καμία περίπτωση μια ελληνοαλβανική σύρραξη όπως θέλουν να την παρουσιάσουν.
Οι Λάμπηδες που ωρύονται για την «αλβανικότητα» της Χειμάρρας, έρχονται και σε μία άλλη αντίφαση: Αν οι Χειμαρριώτες ήταν αλβανοί, τότε οι λαμπηδες δεν είναι αλβανοί αλλά τούρκοι αφού οι επαναστάτες του Λυκουρσίου που πολεμούσαν τους Τούρκους είχαν για καπεταναίους μεταξύ άλλων και τον Μιχάλη Σπυρομήλιο από τη Χειμάρρα, τον Γιώργιο Στεφάνη από το Κυπαρό και κάποιον Λάπα από την Πύλιουρη…
Αγιογραφία που ιερό εκκλησίας που σώζεται δεξιά από την κεντρική είσοδο του κάστρου |
Βορειοηπειρώτης, κάτοικος των Αγίων Σαράντα, επιτέθηκε φραστικά σε εκπρόσωπο του συλλόγου “Laberia”, λέγοντας του ότι «η ενέργεια σας είναι προκλητικότατη και απάνθρωπη …. έχουμε καταγραμμένους απόγονους των θυμάτων του Λυκουρσίου που επικεντρώνονται στο μειονοτικό χωριό της Τσούκας των Αγίων Σαράντα…. διαστρεβλώνετε την ιστορία παρουσιάζοντας τους θύτες ως θύματα…» Ο εκπρόσωπος της “Laberia” που για πρώτη φορά άκουγε αυτήν την εκδοχή, σαστίστηκε και του απάντησε πως «αυτή είναι η ιστορία που έγραψαν οι έλληνες ενώ εγώ αναγνωρίζω την αλβανική ιστορία». Πρόσθεσε ακόμα πως σκοπός τους είναι να τιμήσουν όλα τα θύματα του Λυκουρσίου και ότι κάλεσαν όλους τους συλλόγους, τα κόμματα και την εκκλησία και κανένας δεν τους μίλησε με αυτή τη γλώσσα…
Από όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η πρόσκληση τους έχει φτάσει πριν από μία εβδομάδα, σε πολιτικούς εκπροσώπους της ελληνικής μειονότητας και την ορθόδοξη εκκλησία. Απορίας άξιον είναι πως κανείς τους μέχρι σήμερα δεν αντέδρασε...
Σήμερα το εσωτερικό του κάστρου έχει μετατραπεί σε ψυχαγωγικό κέντρο |
12 comments:
den einai thema laberias, alla vagjel taverias..
gia na skepasei mia k kali to thema elekoursion..
den iparxei xora ston kosmo pou na exei xtistei restorant fagopotioy epano se mnimeia i arxaia ektos tis alvanias''lekouresi''
telika o prodotis tavos oxi monon mas dielise os ellines alla dieprakse makoma megalitera k egklimata. sintrofe tavo mi a erotisi: giati ola ta egklimata ta kanete stous ag.saranta k ximara? elate k sto argyrokastro na xtisete k ena mpouzouksidiko sto kastro tis argyros. gia den exeis ta kotsia; gia ola ayta tha logodotiseis kapia stigmi,i kremala gia sena tha itan i eykoli lisi.
anonime 2:09 apo tin stigmi pou i alvaniki nomothesia epetrepe afto, pio einai to provlima sou ? giati engatastathike elinas ke oxi kapios alvanos ? i alvani me pseftika xartia mas ta piran olla, afto sou aresei?
Θα σας παρακαλέσω για μια ακόμη φορά. Η μάχη του Λεκουρσιού ήταν μια αναμέτρηση των βορειοηπειρωτών Ελλήνων με τους Αλβανούς της Λιαμπουριάς στο πλαίσιο της Οωμανικής Αυτοκρατορίας. Η Ελλάδα μας έβαλε μπροστά διότι τότε ήθελε τα σύνορά της μέχρι την Άρτα και τα σύνορα τότε βάζονταν μη την ισχύ του όπλου. η Ελλάδα δεν κέρδισε το πόλεμο αλλά οριοθέτησε, ως ηττημένη τα σύνορα μέχρι την Άρτα για να θυμηθεί αργότερα να πάρει ό,τι πήρε όχι όμως την Βόρειο Ήπειρο την οποία παζαρεύτηκε με τα Δωδεκάνησα.
Στο Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας ήταν τότε ένας Δροβιανίτης τον οποίο έστειλεη Αθήνα με ένα μάτσο λεφτά "για να ενισχύσει" τον αγώνα. Όταν εκείνος είδε την προδοσία επέστρεψε τα λεφτά πίσω και παραιτήθηκαι.... Ναι οι βορειοηπειρώτες Έλληνες τα έβαλαν με την Οθωμανική αυτοκρατορία και έχασαν, όπως έχασαν λίγο αργότερα στη Μέλανη..
Τώρα γιατί εκείνη γιορτάζουν την επέτειο αυτή και σε μας απαγορεουν να γιορτάσουμε την επέτειο της αυτονομίας;!
Ο Αθώος
Τα συμφυρματικών εθνικών καταβολών Σκιπταρίδια(Shqiptaret)έχουν δεχθή αρκετόν αέρα ‘στα μισαλλόδοξα,σκοταδιστικά των μυαλά και θα τους τον ‘βγάλουμε κακήν-κακώς και αίφνης οι πατριώτες.Αυτός ο εξαλβανισμός των πάντων δε θα συνεχίζεται για πολύ από την ατολμία των Ελλαδιτών από το νεοναζιστικό των κρατίδιο.
Βορειοηπειρώτη
Ως τι μας το παρουσιασες αυτό το σχόλιο? Για να μας δείξεις πόσο αξιοθρηνητη είναι κάποιοι συμπατριώτες μας? Τι σχέση έχει ο Ταβος με το θέμα?
mos i mbani ne goje laberit ose me thjeshte mos i hapni pune vetes.....
Βορειοηπειρώτη
Η ανάλυση σου είναι ανεπαρκείς και έχεις εμμονές.
Να σου απαντήσω και ''εδω'' λέγοντας την άποψη μου οχι ως ιστορικός αλλα ως άτομο που εχω διαβάσει αρκετά.
Το 1878 είναι το έτος που η Ελλάδα θα προσαρτουσε την Θεσσαλία και Άρτα, θα φούντωνε ο Βουλγαρικός εθνικισμός και στα Βαλκανια θα υπήρχε γενικός αναβρασμός. Είναι επισης η χρόνια του Συνδέσμου της Πριζρεν. Ότι αλβανικό κίνημα υπήρξε τότε ήταν στο πλαίσιο αυτού του Συνδέσμου. Και όμως τα γεγονότα στο Λικουρσι δεν έχουν καμία σχέση με το Σύνδεσμο της Πριζρεν και έτσι δεν ήταν αλβανική απάντηση. Σύμφωνα με τον ιστορικό Βακαλόπουλο η Ελλάδα το 1878 έστειλε στην περιοχή ένα σώμα στρατού. Μερικοί το θεωρούν κίνηση αντιπερισπασμού. Αυτό το σώμα στρατού κινητοποίησε και τους ομοεθνείς των γύρω περιοχών. Η οθωμανική αρχή του Δελβίνου κινητοποιήθηκε και η κατάληξη είναι γνωστή. Έτσι τα γεγονότα του Λικουρσιου ήταν μιά Ελληνο-οθωμανικη σύρραξη και καμία σχέση δεν έχουν με ''αλβανισμο''. Δεν πρέπει να μας εκπλήσσουν τέτοιες εκδηλώσεις Αλβανών όταν τους έχουμε δει να κάνουν εκδηλώσεις μνήμης ακόμα και για το σουλτάνο που τραυματίστηκε στη μάχη του Κοσόβου το 1389.
Επισης δεν καταλαβαίνω την αναφωνηση σου '' που είναι το προξενείο?'' . Εφόσον ήταν αγώνας καθαρά Βορειοηπειρωτικος κατ'εσε, γιατί πρέπει να περιμένουμε απάντηση πρώτα απ'όλα από το προξενείο? Εμείς δεν έχουμε διανόηση να απαντησει?
Αγαπητε 1.23 επειδή πιθανών να είσαι λάμπης, θέλω να σου πω πως δεν φταίτε εσύς για ότι κάναν οι πρόγονοι σας. Ελπίζω πως θα έχει φτάσει ο πολιτισμός στα μέρη σας και δεν έχετε ακόμα για κρητήρια ανδρείας την ικανότητα στο κλέψιμο. Εαν λοιπόν εφτασε ο πολιτισμός θα σου συνιστούσα να διαβάσετε και λίγο και να μην κάνετε απειλές γιατί επειδη εμείς οι έλληνες την ιστορία μας την γράφουμε απο τα αρχαία χρόνια, θέλουμε να σου πούμε πως η δικαιωσύνη μπορεί να αργεί αλλα κάποια στιγμή έρχεται... Γιαυτό μη κάνεις απηλές, αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να πείτε ένα συγνώμη, γιατί στο Λεκουρσι εισασταν φωνιάδες και τίποτα άλλο....
Djema, une them mos ti ngasim labet se do na vjedhin delet.
labet jane njerzit me te pist nga te gjitha nengrupet e turkoshqiptareve...
te pa bese,genjeshtar,mburacak,hajdut,te pa skrupullt pa din e pa iman,te vrasin diten e te qain naten.kaq te pa bese jane sa ja u rrasin dhe kusherirave...le qe ska shpi labi qe sban ere si baxho
Kurse per sa i perket asaj punes qe flet nje palaco pak me larte...mos ki merak se ja keni hapur vetes ju vete punen po sesht large dita qe do hani balt qelbesira te ndyra
DHE MOS HARRO NJE GJE PUSHKEN NE BYTH DO TJA U FUSIM KUR TE VI ORA
Cilat jeni ju vertet ketu qe gjykoni shovinistisht Greket so shpejt dhe kulturen e tyre?Turkosqiptart ose dicka te tjere?Κeni ndergjegje kombetare fillimisht,budalleqe?
Δημοσίευση σχολίου