Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011

Σε ποιόν ανήκουν οι εκκλησίες;


Γιατί η μοναδική εκκλησία του Αγίου Ανδρέα στη Βόρειο Ήπειρο , δεν λειτούργησε την ημέρα της εορτής της

Στο χωριό Ραχούλα της Επαρχίας Αλύκου, υπάρχει η μοναδική εκκλησία του Αγίου Αποστόλου Ανδρέα, σε όλη τη Μητρόπολη Αργυροκάστρου και ίσως σε όλη την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας. Την ημέρα της εορτής του (30/11/2011), η εκκλησία δεν λειτούργησε, για τον ίδιο λόγο που δεν λειτουργεί  η εκκλησία των Αγίων Πάντων στη Χειμάρρα και αρκετές άλλες εκκλησίες όπου μητροπολίτης επέβαλε το επιτίμιο της ακοινωνησίας.


Το επεισόδιο της Ραχούλας
 Ό Σύλλογος Συνταξιούχων Ελληνοδιδασκάλων Αγίων Σαράντα και Δελβίνου, είχε τοποθετήσει στην αυλή της εκκλησίας της Ραχούλας, προτομή του εθνομάρτυρα Φίλιππα Παπαθανάση, χωρίς την άδεια της μητροπόλεως και εν αγνεία της εκκλησιαστικής επιτροπής. Σύμφωνα με μέλλος της επιτροπής, η προτομή τοποθετήθηκε κρυφά και όταν ρώτησαν για τις εργασίες που γίνονταν, τους απάντησαν ότι είναι από την επαρχία και τοποθετούν κολώνα για φωτισμό.
Την ημέρα της εορτής του Αγίου Ανδρέα, παρά την απουσία του ιερέως, οι κάτοικοι γιόρτασαν με το δικό τους τρόπο τη μνήμη του. Εν μέσω της νηστείας των Χριστουγέννων, είχαν «θυσιαστεί» αρκετά σφαχτά, με το νάρθηκα της εκκλησίας να γίνεται ο χώρος αποθήκευσης ή καλύτερα ο μπάγκος του «κέτερινγκ» και το χαγιάτι η τραπεζαρία... Όταν συγγενείς του ιερέα, πήγαν να προσκυνήσουν στο ναό, «πιστοί» τους επιτέθηκαν φραστικά για την απουσία του ιερέως.
Σε ποιον ανήκουν οι εκκλησίες;

Εάν θα ρωτήσεις στα χωριά μας, σε ποιον ανήκουν οι εκκλησίες; Η συνηθέστερη απάντηση είναι «στο χωριό» ή «στο λαό», μία νοοτροπία που καλλιέργησε το κομουνιστικό καθεστώς και φαίνεται πως επιβιώνει ακόμα. Οι εκκλησίες και οι άλλοι χώροι λατρείας στην Αλβανία, δεν έκλεισαν το 1967, έκλεισαν ουσιαστικά πολύ νωρίτερα, τότε που το καθεστώς διόριζε τις εκκλησιαστικές επιτροπές, η κομουνιστική προπαγάνδα απαξίωνε τις θρησκείες, τους άξιους ιερείς τους είχε φυλακίσει, καλλιεργώντας ένα κλίμα μέχρι το 1967 ώστε να γίνει πιο αποδεκτή η φράση τους «τις εκκλησίες τις γκρεμίζει ο λαός…». 
Η σωστή απάντηση, στο ερώτημα σε ποιους ανήκουν οι εκκλησίες, είναι «στους πιστούς», τους οποίους εκπροσωπεί ο μητροπολίτης. Το σύστημα διοίκησης της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι επισκοποκεντρικό, δηλαδή ο μητροπολίτης έχει όλη την πνευματική και διοικητική ευθύνη της περιοχής του, άρα και όλων των ναών. Μπορεί αυτό να μην ακούγεται και τόσο «δημοκρατικό» αλλά η Oρθόδοξη Eκκλησία εδώ και 20 αιώνες έτσι πορεύεται. Με τα λίγα εκκλησιαστικά που γνωρίζουμε, θεωρούμε πως στις προαναφερόμενες περιπτώσεις, στην Αγία Παρασκευή Τεριαχατιού, κ.α., ο μητροπολίτης έχει δίκιο. Όσο για τον τρόπο που «διαχειρίζεται» αυτές τις καταστάσεις είναι άλλο θέμα, και δεν θα να μπούμε στη διαδικασία να τον κρίνουμε.

Ελπίζουμε πως αυτό το δημοσίευμα  θα συμβάλει στο να αλλάξει έστω και λίγο η αναρχία που παρατηρείται σε κάποιες ενορίες και να σταματήσει να θεωρεί η κάθε εξουσία του χωριού, επαρχία, σύλλογος κλπ, ότι είναι αρμόδιοι να επεμβαίνουν στα θέματα της εκκλησίας  χωρίς να θεωρούν απαραίτητο να συνεννοηθούν με κάποιο αρμόδιο, λειτουργώντας ως νοικοκυραίοι.  Δεν αμφιβάλουμε πως οι προθέσεις των περισσοτέρων είναι αγαθές, υπάρχει όμως και μία εκκλησιαστική τάξη στην οποία πρέπει όλοι να σεβαστούμε και να υπακούσουμε.  

7 comments:

Ανώνυμος είπε...

pros olous tous b.ipirwtes ...
oles oi ekklisies sti B.Hpeiro anikoun stous progonous mas kai se mas, pou tis xtisame, tis syntirisame,pou vaftistikame, pantreftikame,kai kidepsame pappoudes kai goneis,kai OXI
stin Aytokefali Ekklisia tis Alvanias.
afiste tous pappades tou agiou Anastasiou twn alvanwn na synexisoun to katastreptiko tous ergo,kai koitakste na kratisoume monoi mas orthia tin orthodoksi pisti mas,kai tin agapi pros tin patrida.
o Anastasios (O pasis Alvanias),mas exei egkatalipsei pro polou,den prepei na exei kamia doulia sti B.Hpeiro,kai stis ekklisies pou ektisan oi propapoudes mas.aytes tis ekklisies ,kai tis periousies pou klironomisan,tis exei metavivasei stin Alvaniki Orthodoksi ekklisia,kai se liga xronia se ola ta xwria mas tha kanei koumanto o neos ALVANOS arxiepiskopos pou mas exei etoimasei...
KSYPNHSTE B. HPEIROTES PRIN EINAI POLY ARGA !!!!

Ανώνυμος είπε...

ΤΙ ΛΕΣ ΡΕ 9:06 ΠΑΣ ΚΑΛΑ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΗΣ ΕΙΣΑΙ....ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΑ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΝΑ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΩΣ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΤΗΣ ΥΠΟΣΤΑΣΗ....Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΟΙΚΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ.....ΕΜΕΙΣ ΑΠΛΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ....ΙΣΩΣ ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΑ ΜΗ ΜΑΣ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΣΥΜΦΩΝΟΥΣ ΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΛΕΣ ΚΑΙ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΜΟΥΝΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ....ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΟΤΑΝ ΘΑ ΕΡΘΕΙ Ο ΑΛΒΑΝΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ...ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΚΤΙΜΗΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΕΡΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ....

Ανώνυμος είπε...

10-25...
tou katixitikou ki esy e??
Re asxete, les na min kserw ti thriskeytiki ypostasi,kai tis ales thewritikes ki akadimaikes ennoies tou orou ekklisia ??
Egw edw lew pws se liga xronia tous oikous tou theou, ta ktiria diladi twn ekklisiwn mas, kai ta oikopeda panw sta opoia exoun xtistei oi naoi tha anoikoun stin "KISHA ORTHODHOKSE AUTOQEFALE SHQIPTARE",mes ti mesi twn xwriwn mas!!!kai epikefalis tis tha einai enas ALVANOS !!!!kai tha kanei koumanto tis EKKLHSIES MAS !!!!me oti ayto synepagetai !!!!
Na dw egw meta pou tha stegaseis esy ti thriskeytiki sou ypostasi otan to TAPI tou naou tha einai ALVANIKO SE ALVANIKA XERIA!!!
ANTE KSYPNA EPITELOUS !!

Ανώνυμος είπε...

O 9-06 exei dikio...
esy 10-25 eisai poly afeleis kai agathiaris...
egw eimai apo ti Dropoli,kai sou lew pws i diki mas Mitropoli einai stin Konitsa,kai legetai "Dryinoupolis Pwgwnianis kai Konotsis"
Ti sxesi exei twra filarako i Aytoqefali eklisia tis Albanias me mas, mou les ;;
an paradosoume ta kleidia ton naon mas se albanous,exoume parei telos.ki o anastasios dystyxos pros ta kei mas paei...

Ανώνυμος είπε...

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΑΓΘΙΑΡΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟΥ ΑΛΛΑ ΔΕ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΚΑΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΛΕΥΡΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ....ΜΕ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΕΝ ΓΙΑΤΙ ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΜΕ ΤΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΔΕ ΓΙΑΤΙ ΗΤΑΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΗΣ ΝΑ ΤΕΛΕΣΕΙ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΑΥΤΗ....

Ανώνυμος είπε...

Με όσα γνωρίζω και από ότι διάβασα σήμερα στην αλβανική εφημερίδα στο κέντρο της εκδήλωσης της τοποθέτησης της προτομής του Παπαθανασίου ήταν η επαρχία Αλύκου. Αυτό το επιβεβαιώνει και η φωτογραφία που δημοσιεύτηκε που τα αποκαλυπτίρια τα κάνει ο έπαρχος Καϊσης και η βουλευτής του ΣΚ Κυρία Τζιουβάνη. Για να γίνει η εκδήλωση από το ταμείο της επαρχίας δώθηκαν χρήματα. Άρα, πρέπει να έχει απόφαση του επαρχιακού συμβουλίου. Και για να γίνει η χρηματοδώτηση, και η τοποθέτηση της προτομής πρέπει ξανά να έχει απόφαση του επαρχιακού συμβουλίου τα οποία βασίζονται σε πρόταση του γραφείου πολεοδομίας. Δεν υπάρχουν τα έγγραφα; δεν γνώριζαν οι αρμόδιοι τι προβλέπει η νομοθεσία σε αυτές τις περιπτώσεις; Και κάτι ακόμα: Ποιοί είναι αυτοί που παρανομούν και θέτουν σε αμφισβήτηση τους ήρωές μας;

Ανώνυμος είπε...

Με τον Φιλίππα , με τα σχόλια , με τις συγκρίσεις ,θέλούν να υπονομέυσούν το πνευμα, την γλώσσα και να σκοτώσούν το όραμα των Β/Η ως.Ο φίλιππάς ήταν ήρωάς .Οι μέρες μας, η κάθε προπαγάνδα ,οι ανθέλληνές τον κάνουν εθνάρχη.Τον τρέμούν πιο πολύ ,τον φοβάτε ,έστων και νεκρόν ,η ίδια η ηγεσία της Ομόνοίας.Καυχέται ο πιστός και τρέμει ο προδότης.

Δημοσίευση σχολίου