«Η αδιαφορία είναι το νεκρό βάρος της ιστορίας. Η αδιαφορία δρα δυνατά πάνω στην ιστορία. Δρα παθητικά, αλλά δρα. Είναι η μοιρολατρία. Είναι αυτό που δεν μπορείς να υπολογίσεις. Είναι αυτό που διαταράσσει τα προγράμματα, που ανατρέπει τα σχέδια που έχουν κατασκευαστεί με τον καλύτερο τρόπο» - Α. Γκράμσι 1917
«Μισώ τους αδιάφορους. Πιστεύω ότι το να ζεις σημαίνει να εντάσσεσαι κάπου. Όποιος ζει πραγματικά δεν μπορεί να μην είναι πολίτης και ενταγμένος.
Η αδιαφορία είναι αβουλία, είναι παρασιτισμός, είναι δειλία, δεν είναι ζωή. Γι’ αυτό μισώ τους αδιάφορους.
Η αδιαφορία είναι το νεκρό βάρος της ιστορίας. Η αδιαφορία δρα δυνατά πάνω στην ιστορία. Δρα παθητικά, αλλά δρα. Είναι η μοιρολατρία. Είναι αυτό που δεν μπορείς να υπολογίσεις. Είναι αυτό που διαταράσσει τα προγράμματα, που ανατρέπει τα σχέδια που έχουν κατασκευαστεί με τον καλύτερο τρόπο.
Η αδιαφορία είναι το νεκρό βάρος της ιστορίας. Η αδιαφορία δρα δυνατά πάνω στην ιστορία. Δρα παθητικά, αλλά δρα. Είναι η μοιρολατρία. Είναι αυτό που δεν μπορείς να υπολογίσεις. Είναι αυτό που διαταράσσει τα προγράμματα, που ανατρέπει τα σχέδια που έχουν κατασκευαστεί με τον καλύτερο τρόπο.
Είναι η κτηνώδης ύλη που πνίγει την ευφυΐα. Αυτό που συμβαίνει, το κακό που πέφτει πάνω σε όλους, συμβαίνει γιατί η μάζα των ανθρώπων απαρνείται τη βούλησή της, αφήνει να εκδίδονται νόμοι που μόνο η εξέγερση θα μπορέσει να καταργήσει, αφήνει να ανέβουν στην εξουσία άνθρωποι που μόνο μια ανταρσία θα μπορέσει να ανατρέψει.
Μέσα στη σκόπιμη απουσία και στην αδιαφορία λίγα χέρια, που δεν επιτηρούνται από κανέναν έλεγχο, υφαίνουν τον ιστό της συλλογικής ζωής, και η μάζα είναι σε άγνοια, γιατί δεν ανησυχεί. Φαίνεται λοιπόν σαν η μοίρα να συμπαρασύρει τους πάντες και τα πάντα, φαίνεται σαν η ιστορία να μην είναι τίποτε άλλο από ένα τεράστιο φυσικό φαινόμενο, μια έκρηξη ηφαιστείου, ένας σεισμός όπου όλοι είναι θύματα, αυτοί που τον θέλησαν κι αυτοί που δεν τον θέλησαν, αυτοί που γνώριζαν κι αυτοί που δεν γνώριζαν, αυτοί που ήταν δραστήριοι κι αυτοί που αδιαφορούσαν. Κάποιοι κλαψουρίζουν αξιοθρήνητα, άλλοι βλαστημάνε χυδαία, αλλά κανείς ή λίγοι αναρωτιούνται: αν είχα κάνει κι εγώ το χρέος μου, αν είχα προσπαθήσει να επιβάλλω τη βούλησή μου, θα συνέβαινε αυτό που συνέβη;
Μισώ τους αδιάφορους και γι’ αυτό: γιατί με ενοχλεί το κλαψούρισμά τους, κλαψούρισμα αιωνίων αθώων. Ζητώ να μου δώσει λογαριασμό ο καθένας απ’ αυτούς με ποιον τρόπο έφερε σε πέρας το καθήκον που του έθεσε και του θέτει καθημερινά η ζωή, γι’ αυτό που έκανε και ειδικά γι’ αυτό που δεν έκανε. Και νιώθω ότι μπορώ να είμαι αδυσώπητος, ότι δεν μπορώ να χαλαλίσω τον οίκτο μου, ότι δεν μπορώ να μοιραστώ μαζί τους τα δάκρυά μου.
Είμαι ενταγμένος, ζω, νιώθω ότι στις συνειδήσεις του χώρου μου ήδη πάλλεται η δραστηριότητα της μελλοντικής πόλης, που ο χώρος μου χτίζει. Και μέσα σ’ αυτήν την πόλη η κοινωνική αλυσίδα δεν βαραίνει τους λίγους, μέσα σ’ αυτήν κάθε συμβάν δεν οφείλεται στην τύχη, στη μοίρα, μα είναι ευφυές έργο των πολιτών. Δεν υπάρχει μέσα σ’ αυτήν κανείς που να στέκεται να κοιτάζει από το παράθυρο ενώ οι λίγοι θυσιάζονται, κόβουν τις φλέβες τους. Ζω, είμαι ενταγμένος. Γι’ αυτό μισώ αυτούς που δεν συμμετέχουν, μισώ τους αδιάφορους».
Μισώ τους αδιάφορους και γι’ αυτό: γιατί με ενοχλεί το κλαψούρισμά τους, κλαψούρισμα αιωνίων αθώων. Ζητώ να μου δώσει λογαριασμό ο καθένας απ’ αυτούς με ποιον τρόπο έφερε σε πέρας το καθήκον που του έθεσε και του θέτει καθημερινά η ζωή, γι’ αυτό που έκανε και ειδικά γι’ αυτό που δεν έκανε. Και νιώθω ότι μπορώ να είμαι αδυσώπητος, ότι δεν μπορώ να χαλαλίσω τον οίκτο μου, ότι δεν μπορώ να μοιραστώ μαζί τους τα δάκρυά μου.
Είμαι ενταγμένος, ζω, νιώθω ότι στις συνειδήσεις του χώρου μου ήδη πάλλεται η δραστηριότητα της μελλοντικής πόλης, που ο χώρος μου χτίζει. Και μέσα σ’ αυτήν την πόλη η κοινωνική αλυσίδα δεν βαραίνει τους λίγους, μέσα σ’ αυτήν κάθε συμβάν δεν οφείλεται στην τύχη, στη μοίρα, μα είναι ευφυές έργο των πολιτών. Δεν υπάρχει μέσα σ’ αυτήν κανείς που να στέκεται να κοιτάζει από το παράθυρο ενώ οι λίγοι θυσιάζονται, κόβουν τις φλέβες τους. Ζω, είμαι ενταγμένος. Γι’ αυτό μισώ αυτούς που δεν συμμετέχουν, μισώ τους αδιάφορους».
Aντόνιο Γκράμσι
11 Φεβρουαρίου 1917
11 Φεβρουαρίου 1917
Mετάφραση: Τόνια Τσίτσοβιτς
Πηγή: http://e-parembasis.blogspot.com
10 comments:
ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ ...
Εντάσσομαι - συντάσσομαι - και (βιαίως παθητικά) επιτάσσομαι απολογούμενος/η επί των λαθών των συν-τεταγμένων συντρόφων ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ στο τέλος διαγράφομαι από τα κατάστιχα , αρνούμενος/η την (ανίερη) συν-τεταγμένη προσήλωση επί των κεκτημένων της συν-τεταγμένης ομάδος....καθώς η συν-τεταγμένη ομάς συν-συντρόφων κολύμπησε μέσα στο μέλι της οιασδήποτε κεκτημένης ΕΞΟΥΣΙΑΣ !!! (γιατί κατά βάθος - και εξ'αρχής - η εξουσία ήταν ενδόμυχα και υποσυνείδητα παρούσα...)
...ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ...
Μια λέξη μονάχα,είναι αρκετή...
ΣΥΝ-ΑΠΟΦΑΣΙΖΩ !!!
(χωρίς βέβαια να είναι απαραίτητη η έννοια ΣΥΜΠΑΣΧΩ....αρκεί να στηρίξω, λέει, την οποιαδήποτε εκτροπή των συν-οδοιπόρων μου...)
Υπερβολικό ;; ... Δε νομίζω ...Ενδοσκόπηση χρειάζεται ...μόνο...
πολύ ωραία η θεωρία και ο καθένας μπορεί να λέει με άνεση ότι θέλει.Στην πράξη τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι,που να πας να ενταχθείς στα κόμματα; σίγουρα θα γίνεις χειρότερος πολίτης,και κατά μεγάλο ποσοστό θα αποκτήσεις προσωπικά συμφεροντολογικά κίνητρα και φανατισμό. Που να πας στους "αναγνωρισμένους" και υπέρλαμπρους συλλόγους μας; εκεί με βεβαιότητα θα σε εκμεταλλευτούν γιατί λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο σε επίπεδο δημόσιων σχέσεων και παρέας. Με βεβαιότητα θα έχεις και δυσάρεστες προσωπικές επιπτώσεις,καρεκλοκένταυρα όντα, υποτίθεται γένους θηλυκού"υπέρλαμπρα και αυτά" θα σου πάρουν για μια δοκιμή και τον άντρα έτσι για να σου δείξουν ότι έχουν εξουσία!!!!
Για αυτό καλύτερα ας ασχολείται ο καθένας με την αδελφότητα η το σύλλογο του χωριού του αν μπορεί βέβαια.
Αυτό κατά την προσωπική μου γνώμη και παθήματα τα οποία είναι πρόσφατα και αμ τι άλλο δυσάρεστα....
ti pikra einai ayti tis prolalisasas ???!!!
e afto den to perimena pote!
Na do Gramschi sto Vorioipiroti.
ΜΙΣΩ ΤΟΥΣ "ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥΣ".........
Τι εξυπονοείς (που θα έλεγε και ο Φατσέας) αγαπητέ 4.30; Ο «Βορειοηπειρώτης» είναι ποιο πολύ αριστερός από τους θεωρητικούς – λαϊκίζοντες - εμπόρους της σύγχρονης «αριστεράς»…
Πες μου ορε βορειοηπειρωτη οτι εβαλες Γκραμσι για να καλοπιασεις τον Τζομακα. :)
pros 3.48
allo einai i pikra kai allo i timwria,tin prwti apla ti gevesai kai feygei,i timwria omws;
to GRAMSI albaniko onoma den einai;
Emeis sti Dropoli Tziomaka leme to kalampoki,aytos o tziomakas emena moy fenete sketo gkotzalo(kalampoki xwris spyria) xaxaxaxa !!!
Δημοσίευση σχολίου