Τα προβλήματα που υπάρχουν αφορούν τόσο την Ιονία Οδό όσο και τον άξονα Ε65. Ειδικά η ολοκλήρωση της Ιονίας Οδού το 2013 μοιάζει πλέον με όνειρο παρά με χρονοδιάγραμμα.
Στην κοινοπραξία της Ιονίας Οδού, συμμετέχουν τρεις εταιρίες. Μια ελληνική, ο όμιλος «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ» και δυο Ισπανικές, η «Ferrovial» και η «ΑCS».
Οι τελευταίες επιδιώκουν να αποχωρήσουν από την κοινοπραξία, καθώς από τους πρώτους μήνες συνεργασίας υπήρχαν σοβαρές προστριβές με την ελληνική πλευρά. Πρόσφατα, μάλιστα, η διοίκηση της «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ» επιβεβαίωσε πως η Ferrovial, που συμμετέχει μέσω της θυγατρικής Cintra, η οποία και εξειδικεύεται στις συμβάσεις παραχώρησης, πρότεινε να αγοράσουν το ποσοστό της, η πρόταση όμως δεν τελεσφόρησε, εξαιτίας οικονομικών διαφορών.Από την άλλη, η οικονομική κρίση και οι συνεπαγόμενες δυσκολίες, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στην πορεία των κατασκευών, έχουν αναγκάσει την άλλη Ισπανική εταιρία, την ACS, να σκέφτεται το ενδεχόμενο αποχώρησής της από την κοινοπραξία.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι σε ένα μεγάλο κομμάτι της διαδρομής δεν έχουν ολοκληρωθεί καν οι απαλλοτριώσεις, στην Ήπειρο δε, φθάνουν μέχρι και το 10%, ενώ στην περιοχή Παλιοβούνα, στην Αιτωλοακαρνανία, έχουν διακοπεί οι εργασίες λόγω των προσφυγών που έγιναν.«Αυτό δεν σημαίνει μόνο καθυστέρηση. Αυτό σημαίνει έγερση αιτημάτων από την πλευρά των κατασκευαστών σε βάρος του Δημοσίου» είχε τονίσει σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέπας. Δυσοίωνα είναι τα πράγματα και για τον Ε65, καθώς όπως αναφέρουν πηγές, είναι επιδοτούμενος και όχι ανταποδοτικός. Το Δημόσιο δηλαδή δεν πρέπει να προσδοκά άμεσα έσοδα.
ΑΛΛΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Δυστυχώς δεν είναι μόνο η Ιόνια Οδός και ο Ε65 που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.Οι ξένες εταιρίες φαίνεται πως εκφράζουν την επιθυμία να αποχωρήσουν και από άλλα σημαντικά έργα οδοποιίας. Το μεγαλύτερο από αυτά, που έχει άμεσο αντίκτυπο στην περιοχή της Ηπείρου είναι ο άξονας «Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος – Τσακώνα», η γνωστή «Ολύμπια Οδός». Η Κομισιόν εξέφρασε αρνητική στάση για το τμήμα που διέρχεται μέσα από τον Καϊάφα και το Υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις τόσο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όσο και με την ανάδοχο κοινοπραξία «Ολύμπια Οδός». Σε αυτή μετέχουν οι εταιρίες «ΕΛΛΑΚΤΩΡ», ο όμιλος J&P Άβαξ η γαλλική Vinci και η γερμανική Hochtief. Παράλληλα, έχει συμφωνηθεί να εισέλθει και η «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», αποκτώντας ποσοστό της Hochtief αλλά εκκρεμεί Υπουργική Απόφαση. Κανείς δεν θέλει επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης και οι αρμόδιοι εργάζονται πυρετωδώς να βρουν μιαν άλλη λύση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
Τα συγχρηματοδοτούμενα έργα οδοποιίας, έχουν συνολικό ύψος περίπου 7 δισ. ευρώ και στις περισσότερες περιπτώσεις οι μέτοχοι ετοιμάζονται να αποχωρήσουν από την Ελλάδα, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, αλλά και των γραναζιών της ελληνικής γραφειοκρατίας.Παράλληλα, οι προβλέψεις για το μέλλον της κυκλοφορίας των οχημάτων είναι δυσοίωνες, αφού η τιμή της βενζίνης είναι στα ύψη, ενώ πολλοί διστάζουν να αγοράσουν αυτοκίνητο, αφού το κόστος συντήρησής του είναι ιδιαίτερα υψηλό. Προκύπτει δηλαδή πρόβλημα σε ότι αφορά της πηγές της επιστροφής των χρημάτων στις εταιρίες κατασκευής, αφού λιγότερες διελεύσεις σημαίνουν και λιγότερα έσοδα.
ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ
Το θέμα των διοδίων, άλλωστε είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κυβέρνηση φαίνεται να υπαναχωρεί στην προεκλογική της εξαγγελία για επαναδιαπραγμάτευση της τιμής των διοδίων, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της έκρηξης που σημειώνουν τα επιτόκια!Οι εργολάβοι σε συζητήσεις τους με το Υπουργείο τονίζουν πως η όποια επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων θα επιφέρει ανατροπή των συμβάσεων παραχώρησης και είναι πιθανόν να αυξηθεί αύξηση του κόστους χρηματοδότησης, αφού οι τράπεζες θα ζητήσουν μεγαλύτερα επιτόκια.Παράλληλα, στο Υπουργείο δεν σκέφτονται την μείωση των εσόδων του Δημοσίου ώστε να περιοριστεί και το τίμημα των διοδίων, καθώς οι καιροί δεν το επιτρέπουν. Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί, ότι το Δημόσιο δεν έχει έσοδα από τους οδικούς άξονες που κατασκευάζονται! Είναι χαρακτηριστικό, πως το 2015 θα έχει τα πρώτα έσοδα από την Ιονία Οδό (μέσω των διοδίων του τμήματος Μεταμόρφωση - Σκάρφεια), το 2021 από την Ολύμπια Οδό! Για τον Ε65 (και για τον άξονα «Κόρινθος - Τρίπολη – Καλαμάτα») θα έχει έσοδα μόνο όταν επιστραφούν από τους ιδιώτες, δηλαδή έπειτα από 30 χρόνια!
- ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου